Apps en tools

bijgewerkt op 18 september 2020

Apps en tools kunnen je les interactiever maken of op een andere manier verlevendigen. Maar je wilt wel voorkomen dat jouw persoonsgegevens – of die van je leerlingen – wordt geleverd of verkocht aan derde partijen. Ook bij het gebruik van apps en tools moet je je houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. 

Oriënteer je vooraf

De inzet van een app of tool kan een waardevolle toevoeging zijn aan je les. Denk bijvoorbeeld aan Kahoot!, Mentimeter of generatieve AI-tools zoals ChatGPT. Toch wil je wel voorkomen dat je daarmee onbedoeld persoonsgegevens van leerlingen met derden deelt. Zoek voor je een app gebruikt daarom goed uit hoe de ontwikkelaar ervan omgaat met persoonsgegevens. Je kunt daarbij een aantal hulpmiddelen gebruiken:

  • Op reisgidsdigitaalleermateriaal.nl staat een tool waarmee je een privacyscan kunt doen. Afhankelijk van je scherminstellingen kun je aan de linkerzijde of helemaal onderaan de pagina filteren op een aantal privacykenmerken. Die vind je onder het kopje Privacycheck. Door de gewenste kenmerken aan te klikken en te filteren met de rode knop Filter onderaan de pagina, krijgt je een overzicht van de apps die aan de geselecteerde voorwaarden voldoen. Let wel goed op wanneer de check heeft plaatsgevonden.
  • Met de Appchecker ga je als leraar snel en handig na of je de privacy van je leerlingen in gevaar brengt met het gebruik van een app. 
  • Twijfel je? Overleg met je IBP-verantwoordelijke.

Wanneer je een app of tool inzet buiten het zicht om van de IBP-verantwoordelijke, spreken we van schaduw-ict binnen de school.

Ga je met een app of tool aan de slag? Hieronder leggen we uit waar je op moet letten bij het gebruik van apps en tools in de les.

Apps op eigen devices van leerlingen en het aanmaken van gebruikersnamen en accounts

Als je na overleg met de IBP-verantwoordelijke(n) een app in de les gebruiken, let dan op het volgende:

  • Als je wilt dat leerlingen hun eigen smartphone gebruiken, dan mag dat alleen met toestemming van de leerling. Is de leerling jonger dan 16 jaar, dan moet je de ouders om toestemming vragen.
  • Moeten leerlingen een gebruikersnaam of account aanmaken, gebruik dan schoolaccounts, e-mailadressen van de school of tijdelijke varianten zonder daarin persoonsgegevens op te nemen. Is de leerling jonger dan 16 jaar, dan moet je ook daarvoor toestemming vragen aan de ouder.
  • Geven leerlingen of ouders geen toestemming, of heeft de leerling geen smartphone, dan moet je de leerling een alternatief bieden. Je mag de leerling niet uitsluiten van de les.

Verdieping

Inhoudsopgave