Apps en tools

bijgewerkt op 18 september 2020

Apps en tools kunnen je les interactiever maken of op een andere manier verlevendigen. Maar je wilt wel voorkomen dat jouw persoonsgegevens – of die van je leerlingen – wordt geleverd of verkocht aan derde partijen. Ook bij het gebruik van apps en tools moet je je houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. 

Oriënteer je vooraf

De inzet van een app of tool kan een waardevolle toevoeging zijn aan je les. Toch wil je wel voorkomen dat je daarmee onbedoeld persoonsgegevens van leerlingen met derden deelt. Zoek voor je een app gebruikt daarom goed uit hoe de ontwikkelaar ervan omgaat met persoonsgegevens. Je kunt daarbij een aantal hulpmiddelen gebruiken:

  • De Privacy-quickscan op lesopafstand.nl geeft een eerste overzicht van belangrijke privacy-kenmerken van applicaties als het gaat om persoonsgegevens. Let wel op wanneer de check heeft plaatsgevonden.
  • Met de Appchecker ga je als leraar snel en handig na of je de privacy van je leerlingen in gevaar brengt met het gebruik van een app. 
  • Twijfel je? Overleg met je IBP-verantwoordelijke.

Ga je met een app of tool aan de slag? Hieronder leggen we uit waar je op moet letten bij het gebruik van apps en tools in de les.

Gebruikersnamen- en accounts aanmaken

Vaak moet je voor het gebruik van een app een gebruikersnaam of account aanmaken. Gebruik in zo’n geval accounts of e-mailadressen van de school. Maak eventueel tijdelijke accounts of e-mailadressen aan zonder daarin persoonsgegevens op te nemen. Wil je toch dat leerlingen hun een privé-emailadres gebruiken? Dan moet je eerst toestemming vragen. Zijn je leerlingen jonger dan 16 jaar? Dan moet je hun ouders om toestemming vragen.

Apps op devices van leerlingen

Je leerlingen hebben allemaal een smartphone. Je wilt graag dat ze een app installeren voor gebruik in de les. Maar dit mag niet zonder toestemming van de leerling. Zijn je leerlingen jonger dan 16 jaar? Dan moet je hun ouders eerst om toestemming vragen voor het gebruik van de app. Ouders en leerlingen mogen die toestemming weigeren en die leerlingen moet je in dat geval een alternatief bieden. Je mag ze niet uitsluiten van de les.

Verdieping

Inhoudsopgave