Apps en tools
Apps en tools kunnen je les interactiever maken of op een andere manier verlevendigen. Maar je wilt wel voorkomen dat jouw persoonsgegevensAlle gegevens waarmee direct of indirect een natuurlijk persoon (mens) kan worden geïdentificeerd. Het kan bijvoorbeeld gaan om een naam, BSN-nummer, geboortedatum, telefoonnummer of IP-adres. – of die van je leerlingen – wordt geleverd of verkocht aan derdeEen natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, niet zijnde de betrokkene, noch de verwerkingsverantwoordelijke, noch de verwerker, noch de personen die onder rechtstreeks gezag van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker gemachtigd zijn om de persoonsgegevens te verwerken. partijen. Ook bij het gebruik van apps en tools moet je je houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Oriënteer je vooraf
De inzet van een app of tool kan een waardevolle toevoeging zijn aan je les. Denk bijvoorbeeld aan Kahoot!, Mentimeter of generatieve AI-tools zoals ChatGPT. Toch wil je wel voorkomen dat je daarmee onbedoeld persoonsgegevens van leerlingen met derden deelt. Zoek voor je een app gebruikt daarom goed uit hoe de ontwikkelaar ervan omgaat met persoonsgegevens. Je kunt daarbij een aantal hulpmiddelen gebruiken:
- Op reisgidsdigitaalleermateriaal.nl staat een tool waarmee je een privacyscan kunt doen. Afhankelijk van je scherminstellingen kun je aan de linkerzijde of helemaal onderaan de pagina filteren op een aantal privacykenmerken. Die vind je onder het kopje Privacycheck. Door de gewenste kenmerken aan te klikken en te filteren met de rode knop Filter onderaan de pagina, krijgt je een overzicht van de apps die aan de geselecteerde voorwaarden voldoen. Let wel goed op wanneer de check heeft plaatsgevonden.
- Met de Appchecker ga je als leraar snel en handig na of je de privacyHet recht om met rust te worden gelaten, om te weten en te bepalen wat er met gegevens over jou gebeurt en om te weten wie de beschikking heeft over jouw persoonsgegevens. van je leerlingen in gevaar brengt met het gebruik van een app.
- Twijfel je? Overleg met je IBP-verantwoordelijke.
Wanneer je een app of tool inzet buiten het zicht om van de IBP-verantwoordelijke, spreken we van schaduw-ict binnen de school.
Ga je met een app of tool aan de slag? Hieronder leggen we uit waar je op moet letten bij het gebruik van apps en tools in de les.
Apps op eigen devices van leerlingen en het aanmaken van gebruikersnamen en accounts
Als je na overleg met de IBP-verantwoordelijke(n) een app in de les gebruiken, let dan op het volgende:
- Als je wilt dat leerlingen hun eigen smartphone gebruiken, dan mag dat alleen met toestemming van de leerling. Is de leerling jonger dan 16 jaar, dan moet je de oudersWaar ouders staat worden de wettelijke vertegenwoordigers bedoeld: personen die de ouderlijke verantwoordelijkheid dragen voor het kind. Dit kunnen ook verzorgenden zijn. om toestemming vragen.
- Moeten leerlingen een gebruikersnaam of account aanmaken, gebruik dan schoolaccounts, e-mailadressen van de school of tijdelijke varianten zonder daarin persoonsgegevens op te nemen. Is de leerling jonger dan 16 jaar, dan moet je ook daarvoor toestemming vragen aan de ouder.
- Geven leerlingen of ouders geen toestemming, of heeft de leerling geen smartphone, dan moet je de leerling een alternatief bieden. Je mag de leerling niet uitsluiten van de les.